Kripto mostovi – međuškolski projekt

U sklopu kurikuluma nastave matematike školske godine 2025./2026. učenici Srednje škole Lovre Montija Knin sudjeluju u međuškolskom projektu „Kripto mostovi“.

Nositelji projekta:

Mirela Jelovina Koštroman prof., u suradnji s udrugom Edukacijski inkubator Šibenik (međuškolska suradnja na županijskoj razini)

Trajanje projekta :

Tijekom školske godine od rujna 2025. do travnja  2026.god.

Sudionici:

Učenici trećih i četvrtih razreda Srednje škole Lovre Montija

Cilj:

  • razviti kod učenika razumijevanje osnovnih načina šifriranja i dešifriranja, te uz pomoć kriptografije obilježiti „mainstream“ događanja tijekom nastavne godine, ističući njihovu važnost i simboliku
  • proširiti temeljna matematička i druga znanja, vještine i procese,  
  • razviti pozitivan odnos prema matematici i drugim područjima
  • preuzeti odgovornost za svoj uspjeh i napredak te svijest o svojim matematičkim postignućima
  • poticati i razvijati samostalnost, samopouzdanje i kreativnost učenika
  • razvijati komunikacijske vještine, učinkovito komunicirati znanja, ideje i rezultate pred ostalim učenicima i nastavnicima
  • učinkovito primjenjivati tehnologiju
  • steći čvrste temelje za cjeloživotno učenje i nastavak obrazovanja
  • timski surađivati s drugim učenicima i nastavnicom  

Aktivnosti:

  • Misteriozna galerija- slikovno šifriranje
  • Tragovi sjećanja Pigpen šifra
  •   Crypto bellsAtbash šifra
  •   Veni, vidi, vici!Cezarova šifra
  •   Ljubavni kod – Viegnereova šifra
  •   Tajne trezora – Playfairova šifra
  • Eko enigma – Morseov kod

1. Misteriozna galerija – slikovno šifriranje

Učenici će istraživati načine skrivanja poruka kroz slike i simbole, razvijajući vizualnu pismenost i razumijevanje kako se informacije mogu prenositi na netradicionalan način. Aktivnost potiče kreativnost i logičko razmišljanje, a učenici će kroz matematičke obrasce prepoznavati skrivene poruke.

2. Tragovi sjećanja – Pigpen šifra

Kroz Pigpen šifru učenici će šifrirati i dešifrirati poruke vezane uz važne događaje iz prošlosti. Ova aktivnost razvija pažnju na detalje, analitičko razmišljanje i pokazuje kako se jednostavne matematičke strukture mogu koristiti za zaštitu informacija.

3. Crypto bells – Atbash šifra

Učenici će koristiti Atbash šifru za prenošenje poruka o značajnim trenucima, učeći o povijesnim aspektima kriptografije i važnosti zamjene znakova. Aktivnost naglašava primjenu matematike u stvaranju i razbijanju kodova.

4. Veni, vidi, vici! – Cezarova šifra

Kroz Cezarovu šifru učenici će šifrirati poruke inspirirane poznatim izrekama i povijesnim događajima. Ova aktivnost pomaže razumjeti osnovne principe pomaka u abecedi i važnost matematike u sigurnosti komunikacije.

5. Ljubavni kod – Vigenèreova šifra

Učenici će koristiti Vigenèreovu šifru za šifriranje poruka s temom prijateljstva i ljubavi, razvijajući sposobnost rada s kompleksnijim matematičkim obrascima i višeslovnim ključevima.

6. Tajne trezora – Playfairova šifra

Kroz Playfairovu šifru učenici će istraživati kako se parovi slova mogu koristiti za dodatnu sigurnost poruka, učeći o važnosti kombinatorike i logike u kriptografiji.

7. Eko enigma – Morseov kod

Učenici će koristiti Morseov kod za prenošenje ekoloških poruka, razvijajući vještine prepoznavanja i interpretacije signala te razumijevanje kako se matematika koristi u prijenosu informacija na daljinu.

Mirela Jelovina Koštroman

Skip to content