

U sklopu kurikuluma nastave matematike školske godine 2025./2026. učenici Srednje škole Lovre Montija Knin sudjeluju u međuškolskom projektu „Kripto mostovi“.
Nositelji projekta:
Mirela Jelovina Koštroman prof., u suradnji s udrugom Edukacijski inkubator Šibenik (međuškolska suradnja na županijskoj razini)
Trajanje projekta :
Tijekom školske godine od rujna 2025. do travnja 2026.god.
Sudionici:
Učenici trećih i četvrtih razreda Srednje škole Lovre Montija
Cilj:
- razviti kod učenika razumijevanje osnovnih načina šifriranja i dešifriranja, te uz pomoć kriptografije obilježiti „mainstream“ događanja tijekom nastavne godine, ističući njihovu važnost i simboliku
- proširiti temeljna matematička i druga znanja, vještine i procese,
- razviti pozitivan odnos prema matematici i drugim područjima
- preuzeti odgovornost za svoj uspjeh i napredak te svijest o svojim matematičkim postignućima
- poticati i razvijati samostalnost, samopouzdanje i kreativnost učenika
- razvijati komunikacijske vještine, učinkovito komunicirati znanja, ideje i rezultate pred ostalim učenicima i nastavnicima
- učinkovito primjenjivati tehnologiju
- steći čvrste temelje za cjeloživotno učenje i nastavak obrazovanja
- timski surađivati s drugim učenicima i nastavnicom
Aktivnosti:
- Misteriozna galerija- slikovno šifriranje
- Tragovi sjećanja – Pigpen šifra
- Crypto bells – Atbash šifra
- Veni, vidi, vici! – Cezarova šifra
- Ljubavni kod – Viegnereova šifra
- Tajne trezora – Playfairova šifra
- Eko enigma – Morseov kod

1. Misteriozna galerija – slikovno šifriranje
Učenici će istraživati načine skrivanja poruka kroz slike i simbole, razvijajući vizualnu pismenost i razumijevanje kako se informacije mogu prenositi na netradicionalan način. Aktivnost potiče kreativnost i logičko razmišljanje, a učenici će kroz matematičke obrasce prepoznavati skrivene poruke.
2. Tragovi sjećanja – Pigpen šifra
Kroz Pigpen šifru učenici će šifrirati i dešifrirati poruke vezane uz važne događaje iz prošlosti. Ova aktivnost razvija pažnju na detalje, analitičko razmišljanje i pokazuje kako se jednostavne matematičke strukture mogu koristiti za zaštitu informacija.
3. Crypto bells – Atbash šifra
Učenici će koristiti Atbash šifru za prenošenje poruka o značajnim trenucima, učeći o povijesnim aspektima kriptografije i važnosti zamjene znakova. Aktivnost naglašava primjenu matematike u stvaranju i razbijanju kodova.
4. Veni, vidi, vici! – Cezarova šifra
Kroz Cezarovu šifru učenici će šifrirati poruke inspirirane poznatim izrekama i povijesnim događajima. Ova aktivnost pomaže razumjeti osnovne principe pomaka u abecedi i važnost matematike u sigurnosti komunikacije.
5. Ljubavni kod – Vigenèreova šifra
Učenici će koristiti Vigenèreovu šifru za šifriranje poruka s temom prijateljstva i ljubavi, razvijajući sposobnost rada s kompleksnijim matematičkim obrascima i višeslovnim ključevima.
6. Tajne trezora – Playfairova šifra
Kroz Playfairovu šifru učenici će istraživati kako se parovi slova mogu koristiti za dodatnu sigurnost poruka, učeći o važnosti kombinatorike i logike u kriptografiji.
7. Eko enigma – Morseov kod
Učenici će koristiti Morseov kod za prenošenje ekoloških poruka, razvijajući vještine prepoznavanja i interpretacije signala te razumijevanje kako se matematika koristi u prijenosu informacija na daljinu.
Mirela Jelovina Koštroman
