
Međuškolski projekt srednjih škola “METRIKA”
U sklopu kurikuluma nastave matematike školske godine 2024./2025. učenici Srednje škole Lovre Montija Knin, Srednje škole Ivana Meštrovića Drniš, te učenici Srednje strukovne škole Kralja Zvonimira Knin sudjeluju u među školskom projektu „Metrika“.
Nositelji projekta:
Marjeta Amanović, prof.
Zlata Bilandžija, prof.
Olga Nerlović, prof.
Mirela Jelovina Koštroman, prof.
Trajanje projekta :
Tijekom školske godine od rujna 2024. do lipnja 2025.god.
Sudionici:
Učenici prvih i drugih razreda Srednje škole Ivana Meštrovića Drniš, Srednje škole Lovre Montija Knin te učenici Srednje strukovne škole Kralja Zvonimira Knin.
Ciljevi :
- Obilježavanje 150. obljetnice uvođenja metra kao mjerne jedinice (godina 2025.)
- Uočavanje primjene mjernih jedinica kako u nastavi tako i u svakodnevnom životu.
- Proučavanje mjernih jedinica kroz izreke i fraze.
- Razvijanje IKT vještina, međusobna suradnja, timski rad te uvažavanje tuđeg mišljenja.
- Proučavanje povijesnog tijeka razvoja mjernih jedinica
- Razvijanje komunikacijskih vještina, poticanje kreativnosti te biti osposobljeni za apstraktno i prostorno mišljenje te logičko zaključivanje
- Jačanje svijesti o važnosti primjene matematike u svakodnevnom životu
- Jačanje metakognitivih vještina i znanja o cilju i strategijama istraživačkog rada
- Uočavanje poveznica između predmeta Matematika i Fizika u primjeni mjernih jedinica
- Uočavanje apstraktnih pojava među mjerama za duljinu i vrijeme te njihova prisutnost u svakodnevnom životu
- Istražiti pojam svjetlosne sekunde te uočiti poveznicu između Astronomije i Matematike
Aktivnosti
Aktivnost 1.
Povijesni pregled mjernih jedinica
Rujan – Listopad
Učenici će istražiti povijesni pregled mjernih jedinica kroz
- povijesne izvore vezane za mjerne jedinice
- SI sustav i mjerila prije uvođenja SI sustava
Učenici će izraditi:
- prezentacije, interaktivne plakate ili video uratke
- upitnike i kvizove
Aktivnost 2.
Izrada zadataka
Studeni-Prosinac
Učenici će osmisliti zadatke unutar kojih se koriste mjerne jedinice. Pri tom će:
- proučiti i istražiti primjene mjernih jedinica u svakodnevnom životu
- uočiti važnost pravilne i potpune konstrukcije zadatka
- kolegama iz drugih škola poslati zadatke, riješiti zadatke dobivene od kolega
Aktivnost 3.
Izrada Sunčevog sustava
Siječanj-Ožujak
Učenici će:
- uočiti da se vrijeme može mjeriti u metrima a udaljenosti u sekundama
- preračunavati udaljenosti unutar Sunčevog sustava koristeći stečena znanja
Učenici će osmisliti i izraditi Sunčev sustav u mjerilu te ga postaviti na području Drniša i
Knina.
Aktivnost 4.
Mjerne jedinice kroz fraze
Travanj – Svibanj
Učenici će istražiti mjerne jedinice u frazama. Pri tom će:
- proučiti i istražiti pojma frazeologije
- pronaći fraze u kojima se koriste mjerne jedinice
- shvatiti značenja mjernih jedinica u frazama
Aktivnost 5.
Desiminacija projekta
Lipanj
Nakon rada na projektu učenici će izraditi interaktivnu digitalnu knjigu u kojoj će objediniti:
- povijesni pregled razvoja mjernih jedinica
- zbirku zadataka s mjernim jedinicama
- prikaz izrađenog Sunčevog sustava
- zbirku fraza
Uvodno istraživanje: „Koliko mjera stane u školsku godinu?“
Mjerenje je jedna od temeljnih ljudskih aktivnosti koja omogućava precizno određivanje veličina i usporedbu različitih objekata. Kroz povijest, ljudi su razvili različite mjerne sustave koji su im olakšavali svakodnevni život, trgovinu i znanstvena istraživanja. Danas koristimo međunarodni sustav mjernih jedinica (SI), ali su u prošlosti postojale mnoge druge mjerne jedinice, čije poznavanje pomaže razumijevanju razvoja znanosti i tehnologije.
Ovo istraživanje provedeno je s ciljem procjene predznanja učenika o osnovnim pojmovima metrike, uključujući metričke sustave, suvremene mjerne jedinice za duljinu te stare mjerne jedinice koje su se koristile prije standardizacije mjerenja. Ispitivanje je provedeno na početku školske godine kako bi se utvrdilo početno stanje znanja učenika i identificirala područja koja zahtijevaju dodatnu pažnju tijekom rada na projektu.
Više na poveznici: Uvodno istraživanje rezultati
Završno istraživanje: „Koliko mjera stane u školsku godinu?“
Projekt Metrika provodio se tijekom školske godine s ciljem unaprjeđenja znanja učenika o mjernim jedinicama, metrima, starim i suvremenim mjernim sustavima, te važnosti preciznog mjerenja u svakodnevnom životu i znanosti. U sklopu projekta provedena su dva istraživanja: uvodno istraživanjena početku školske godine i završno istraživanjekrajem godine. Cilj je bio utvrditi postojeće znanje učenika, uočiti napredak te evaluirati učinke projektnih aktivnosti.
Više na poveznici: Završno istraživanje rezultati
Izvješće o realizaciji projekta – Metrika
Projekt “Metrika” povezuje matematiku, fiziku i jezik kroz istraživanje mjernih jedinica. Proveden je tijekom školske godine 2024./2025. u suradnji triju srednjih škola: Srednje škole Ivana Meštrovića Drniš, Srednje škole Lovre Montija Knin i Srednje strukovne škole Kralja Zvonimira Knin. Cilj projekta bio je obilježiti 150. obljetnicu uvođenja metra i istražiti primjenu mjernih jedinica u nastavi i svakodnevnom životu. Učenici su proučavali povijesni razvoj mjernih jedinica, radili matematičke zadatke vezane uz mjerenje i izrađivali interaktivne plakate i kvizove. Jedna od ključnih aktivnosti bila je izrada Sunčevog sustava u mjerilu, gdje su učenici primijenili matematička i fizikalna znanja za preračunavanje udaljenosti planeta. Projekt je također obuhvatio proučavanje mjernih jedinica u jeziku, istražujući fraze i izreke povezane s mjerenjem. Na kraju je izrađena interaktivna digitalna knjiga koja uključuje povijest mjernih jedinica, matematičke zadatke, prikaz Sunčevog sustava i zbirku jezičnih fraza. Projekt je omogućio učenicima razvoj istraživačkih vještina, timskog rada i razumijevanja uloge mjerenja u svakodnevnom životu.
Više na poveznici: Izvješće o realizaciji projekta – Metrika
Mirela Jelovina Koštroman
