preskoči na sadržaj
Sigurnost na internetu
 
 
Lozinke i sigurnost na internetu

Studeni, 2014. godine

Kako napraviti jaku lozinku?

Što ako zaboravite lozinku Facebooka?

Neprimjereni sadržaji-kako ih prijaviti?

Što biste sve trebali objaviti na svom Facebook profilu?

Što nebiste trebali objaviti na svom Facebook profilu?

5 savjeta kako svoj Facebook post učiniti što boljim

Što ako vas netko vrijeđa i ometa preko interneta?

Sigurnost kod kupovine i plaćanja putem interneta

Vjerodostojnost informacija na internetu

 

Kako napraviti jaku lozinku?

Da biste napravili sigurnu lozinku vaša lozinka mora sadržavati minimalno 8 znakova.
Također najbolje je da sadrži velika i mala slova,brojeve i dodatne znakove poput #& pa bi sigurna lozinka trebala izgledati, na primjer, ovako Rh0&z6DE(4r

Vaša lozinka ne bi smjela sadržavati riječi koje se mogu lagano pogoditi poput imena djece, ljubimaca ili druge lako pamtljive riječi. Lozinka bi trebala biti skup više brojeva, slova i posebnih znakova kako bi se smatrala sigurnom.

Pokažimo to na primjeru lako pamtljive izreke:

"U mladosti tko ne uči, kasnije se mnogo muči!" ( prigodna izreka za odabir lozinke smiley )

Uzememo samo prva slova riječi i zamijenimo slovo "s" sa znakom $, a slovo "t" sa znakom + :

      Um+nuk$mm

Zatim dodamo posebne znakove, primjerice dvotočku umjesto zareza:

     Um+nu:k$mm

Možemo još dodati i kombinaciju velikih i malih slova:

     Um+Nu:K$mM

i imamo sigurnu lozinku! :D

Još jedanput:
  • Korak 1 - Odaberite izreku (stih ili nešto drugo)
  • Korak 2 - Odaberite velika slova 
  • Korak 2 - Dodajte posebne znakove
  • Korak 3 - Povežite je s web stranicom

Možemo koristiti našu lozinku na nekoliko različitih stranica, dodajući prefiks ili sufiks s mnemoničkim linkom na određenu stranicu. Upotrijebimo prvo slovo i dva naredna suglasnika iz imena stranice. Važno je i da vaša lozinka NE bude ista za sva web mjesta koja posjećujete!

  • Korak 4 - Možemo mijenjati velika i mala slova i ako je prvo slovo u nazivu stranice samoglasnik koristićemo veliko slovo (ili drugačije). Da bi još malo izmiješali sve to koristićemo isto pravilo da bi odlučili da li dodati mnemonički link lijevo ili desno.  
    

Ako želite pogledati video o stvaranju sigurne lozinke, kliknite ovdje.

 

I pitanja za kraj: Mislite li da je to dovoljna zaštita vaše lozinke? što mislite o programima za čuvanje lozinki? Koliko su sigurni? Jeste li isprobali neki od njih?  Što mislite i o drugačijim načinima zaštite podataka (otisak prsta..)?

Internet je mjesto koje se stalno mijenja. Informirajte se, pratite promjene i pokušajte što bolje zaštititi svoje podatke. 

 

Ivana Dević, Božena Čajić, Silvija Anić, 4.A

Vrh

Što ako zaboravite lozinku Facebooka?

Ukoliko se želite osigurati da su vaše privatne informacije sigurne, svakako se preporučuje imati različitu lozinku od one koju koristite za ostale društvene stranice, mailove i slično. No, što je veći broj različitih lozinki, veća je mogućnost i da ćete je zaboraviti. Ukoliko zaboravite lozinku zaFacebook ovo su koraci koje trebate napraviti kako bi je resetirali:

  • Idete na početnu stranicu Facebooka gdje inače upisujete svoje podatke. Ispod kućice za lozinku vam je link - Zaboravili ste lozinku i na njega trebate kliknuti.
  • Zatim vam se nudi mogućnosti mogućnost upisa emaila ili broja mobitela kako biste obnovili svoju lozinku. Upišite svoj email.
  • Nakon upisa emaila otvara se polje u kojem vam se pojavljuju dvije riječi koje trebate unijeti odvojene s razmakom.
  • Nakon što ste unijeli riječi Facebook vam pokazuje profil koji je povezan s email adresom koju ste prethodno upisali. Ukoliko je to vaš profil kliknite na – Poništi mi lozinku.
  • Sada biste se trebali ulogirati u svoj mail te provjeriti da li vam je poslan aktivacijski kod. Kod iz maila prepišite u za to predviđeno kućište na Facebooku i kliknite na – Potvrdi.
  • Sada trebate upisati svoju novu lozinku te je još jednom potvrditi. Kada unesete podatke kliknite na – Promijeni lozinku.
  • Ukoliko ste sve dobro napravili onda bi vam se sada trebao otvoriti vaš Facebook profil. Zapamtite ili zapišite svoju novu lozinku.
  • Ako nešto nije u redu, ponovite postupak.

Silvija Anić, 4.A

Vrh

Što biste sve trebali objaviti na svom Facebook profilu

  • Osobne informacije poput imena, spola, rođendana (možete staviti i samo datum ukoliko ne želite da svi znaju koliko imate godina), te mjesta rođenja.  Osim toga možete dodati i status veze, jezike koje govorite i sl. No, ove podatke svakako zaštitite, neka budu dostupne samo prijateljima kojima u potpunosti vjerujete.
  • Fotografije – kreirajte albume za posebne prigode i na taj način ostanite u kontaktu sa svojim prijateljima koji vam možda nisu blizu ali svakako žele znati što se s vama događa i kako izgledate. Kod objavljivanja fotografija budite oprezni! Objavljujte fotografije za koje vam ne bi smetalo da ih svi vide, roditelji, nastavnici, profesori, možda budući poslodavac....  Može dogoditi da dođu i do onih za koje mislite da ih nemogu vidjeti.
  • Podatke o obrazovanju – svakako je dobro dodati na Facebook i škole/fakultete koje ste pohađali, jer možda će vas baš po tome pronaći neki stari prijatelji iz školskih klupa.
  • Podatke o trenutnom zaposlenju – svakako ih je dobro imati na profilu, posebno ukoliko se želite dodatno povezati sa kolegama s posla.

Pitanje: mislite li da biste trebali sve te podatke objaviti na Facebooku? 

Što nebiste sve trebali objaviti na svom Facebook profilu?

/upload/ss-lovre-montija-knin/images/static3/1109/File/BrosuraPrivatnost_2015_facebook.pdf

Izvor: CARNet 

Vrh

5 savjeta kako svoj Facebook post učiniti što boljim 

1. Neka vaš post bude kratak – Korisnici se na Facebooku najčešće ne zadržavaju toliko dugo da ga čitaju već uglavnom “skeniraju” novosti na zidu. Upravo zato je preporučeno objavljivanje što kraćih postova. Tako je istraživanje Buddy Medie predstavilo podatke po kojima postovi koji sadrže manje od 80 znakova postižu 66% veću interakciju od onih dužih.

2. Postavljajte pitanja – Iskustvo je pokazalo da se veća interakcija, logično, ostvaruje i postavljanjem pitanja. Dobro razmislite o tome tko vam je ciljana publika i kakav je njen profil te joj u skladu s tim postavljajte pitanja, tražite mišljenja…

3. Odaberite pravo vrijeme – Najbolje vrijeme za objave je krajem tjedna. Vikend postovi bilježe puno veću popularnost od onih objavljenih tijekom tjedna. Također, statusi, fotografije i videa  koje objavljujete između 19 i 8 uspješniji su za 20%.

4. Odgovarajte na pitanja – Komunicirajte sa svojim fanovima i odgovarajte na njihova pitanja.  Ako vas netko od njih zamoli za fotografiju ili za savjet, dajte im. Tako će znati da se uistinu brinete za njihove interese i da vam je njihov angažman na vašoj stranici bitan.

5. Koristite dobre fotografije – Ispostavilo se da su fotografije sadržaj kojim postižete najviše komentara, “lajkova” i dijeljenja. Takve su objave vizualno preglednije i interesantnije. Isto tako nemojte zaboraviti na poveznice jer ukoliko su zaista dobre povećat će razinu interakcije na vašoj stranici. Savjet plus, izbjegavajte skraćene poveznice i koristite one pune. Tako se korisnici osjećaju sigurnije jer znaju točno na koju stranicu poveznica vodi.

N.Glasnović, B.Paić, M.Nosić 4.A

Vrh

Što ako vas netko vrijeđa i ometa preko interneta?

Nasilje preko interneta, u svijetu poznato kao cyberbullying, opći je pojam za svaku komunikacijsku aktivnost cyber tehnologijom koja se može smatrati štetnom kako za pojedinca, tako i za opće dobro. Tim oblikom nasilja među vršnjacima obuhvaćene su situacije kad je dijete ili tinejdžer izloženo napadu drugog djeteta, tinejdžera ili grupe djece, putem interneta ili mobilnog telefona.

Za prijavljivanje nasilja i neprimjerenog sadržaja  na internetu možete kliknuti na stranice MUP-a na poveznici https://redbutton.mup.hr/   

RED BUTTON je i na našim stranicama na dnu desnog izbornika! Više o tome nastavite čitati naš idući članak: Neprimjereni sadržaji-kako ih prijaviti?

 

http://www.poliklinika-djeca.hr/publikacije/nasilje-preko-interneta/

http://www.mup.hr/13047.aspx

http://www.savjetovaliste.hr/ZelimZnati/zelimZnatiPojmovnik.html

http://www.hrabritelefon.hr/novosti/nasilje-putem-interneta-cyberbullying/

http://www.zastitimodjecuodnasilja.org/latn/?page=42

 

Neprimjereni sadržaji-kako ih prijaviti?

Netko je o tebi objavio nešto što ne želiš da je objavljeno i odbija to ukloniti? Većina web stranica ima upute o sigurnosti i mogućnost prijave neželjenih sadržaja.  Hoće li sadržaj biti uklonjen zavisi od pravila pojedine web stranice. Prije no što se pridružiš pojedinoj stranici svakako pročitaj pravila ponašanja na istoj i upoznaj se na koji način možeš prijaviti neželjeni sadržaj. Ovdje možeš pogledati pravila i način prijave za najčešće korištene društvene mreže:

  • Facebook

              Read Facebook's rules

              Report to Facebook

                  Facebook Safety Centre

  • YouTube

                   Read YouTube's rules

                    Report to YouTube

                    YouTube Safety Centre

  • Twitter

                   Read Twitter's rules

                    Reporting to Twitter

  • Ask.fm

                    Read Ask.fm's 'terms of service'

                     Read Ask.fm's safety tips

 

MUP je lansirao novu aplikaciju "RED BUTTON"  za prijavu svakog nasilja nad djecom te neprimjerenog Internet sadržaja. Aplikacija je nastala kao dio IPA twinning projekta pod nazivom „Jačanje kapaciteta u području suzbijanja seksualnog iskorištavanja i seksualnog zlostavljanja djece te pružanje pomoći policije ranjivim žrtvama kriminaliteta“

Odlaskom na aplikaciju, osoba ima mogućnost prijaviti svaku sumnju na nasilje nad djecom te sumnju na neprimjeren Internet sadržaj. Radno vrijeme je od ponedjeljka do petka od 8.30 do 15.30 sati, no bilo koje kazneno djelo, posebno zlostavljanja u bilo kojem obliku kao i neprimjeren sadržaj u digitalnom svijetu, izvan tog vremena žrtve nasilja mogu prijaviti kao i do sada na 192.

RED BUTTON se nalazi na početnim stranicama MUP-a, a aplikaciju možete pronaći i na ovoj poveznici https://redbutton.mup.hr/ 

RED BUTTON je i na našim stranicama na dnu desnog izbornika!

Potražite pomoć ako je to potrebno! Ako niste sigurni, razgovarajte sa nekim u koga imate povjerenja. To može biti roditelj, nastavnik, pedagog ili netko drugi u školi ili netko s kim to možete podijeliti i zajedno prijaviti. 

Silvija Anić, 4.A

Vrh

Sigurnost kod kupovine i plaćanja putem interneta

S internetom sve možemo lakše i brže, pa nam se i online kupnja uvukla pod kožu. Online trgovine koje danas postoje u Hrvatskoj i svijetu podržavaju različite sustave plaćanja. Plaćamo li na inozemnim stranicama dobro je imati Paypal korisnički račun jer ga koriste sve ozbiljnije strane web trgovine.

http://honorarniposao.com.hr/paypal-sigurno-online-placanje/

http://www.erstebank.hr/hr/Gradjanstvo/Kartice/Vodic_kroz_PayPal

https://www.paysafecard.com/hr-hr/sigurnost/

http://www.zaba.hr/

http://www.corvuspay.hr/Sigurnost-7.aspx

I ponavljamo, internet se mijenja. Informirajte se, pratite promjene i pokušajte što bolje zaštititi svoje podatke! Vrijeme objavljivanja ove stranice možete vidjeti na dnu.

 

Vjerodostojnost informacija na internetu

 

Internet kao najpopularniji medij današnjice, unatoč pozitivnim stranama kao što su dostupnost, brzina i lakoća pristupa informacijama, krije i veliku manu - vjerodostojnost podataka. Za razliku od tiskanih medija gdje iza svake informacije stoji ime i prezime autora, odnosno redakcije samog medija, na internetu takva praksa nije česta. Vrijeme ušteđeno na brzom pronalasku pojedine informacije na internetu u odnosu na tiskane medije u velikom broju slučajeva korisnik potroši na provjeravanje vjerodostojnosti pronađene informacije.
 
Pitanja na koja treba tražiti odgovore pri vrednovanju podataka o stranici:
 

1. Što mogu saznati iz URL-a ili iz domene?

Ovisno o domeni, možete doznati o kakvu tipu stranice se radi. Od posebne su važnosti vršne domene i geografske domene.

Savjet: Najlakši način za razlikovanje domena koje pripadaju nekim organizacijama od onih geografskih je da se prve sastoje od tri slova (iza zadnje točke u URL-u), a druge od dva!

2. Radi li se o nečijoj osobnoj stranici?

Najlakši način da prepoznate je li određena stranica nečija osobna stranica je da URL, bez obzira na vršnu domenu (.com.edu...) sadrži negdje u sebi tildu (~).

3. Tko je napisao stranicu?

Stranica kojoj možete vjerovati sadrži jasne podatke o tome tko je njezin autor.

4. Tko je odgovoran za stranicu?

Na stranici mora biti jasno vidljivo tko je odgovoran za nju. O kakvoj se organizaciji/kompaniji radi? Može li joj se vjerovati? Ako postoji poveznica na organizaciju koja je odgovorna za tu stranicu, kliknite na nju i provjerite čime se navedena organizacija bavi, koji su joj ciljevi?

5. Je li stranica datirana?

Ovisno o sadržaju stranice, datum kad je tekst napisan može biti važan za procjenu relevantnosti podataka koje on sadrži. (Za grane znanosti koje se brzo razvijaju, trebat će vam najnovije informacije).

6. Je li stranica redovito održavana?

Provjerite kad je posljednji put sadržaj na stranici promijenjen. Taj podatak najčešće možete pronaći na dnu stranice. Provjerite i druge stranice na tom mrežnom mjestu i provjerite kad su one posljednji put mijenjane.

 

Pitanja na koja treba tražiti odgovore pri vrednovanju sadržaja stranice:

 

1. Je li autor stručnjak za područje o kojem piše?


Provjerite navodi li autor svoje obrazovanje, struku, specifično područje kojim se bavi? Provjerite i možete li negdje drugdje naći podatke o toj osobi te na taj način biti sigurni da zna o čemu piše. Pokušajte korištenjem tražilica pronaći mrežnu stranicu te osobe pa iz njenog sadržaja zaključite možete li vjerovati onome što ona piše.

2. Što mogu saznati iz poveznica?

Jedan od pokazatelja kvalitete stranice su i poveznice. Ako je sadržaj prema vašem mišljenju vjerodostojan, a poveznice upućuju na neke ne baš kvalitetne stranice, možete se upitati i o kakvoći stranice koju vrednujete.
Provjerite rade li sve poveznice. To znači da je autor doista provjerio stranice koje navodi kao poveznice.

3. Kakav je kontekst u kojem se stranica nalazi?

Pretraživanjem ćete često dolaziti do stranica koje su dio neke veće cjeline i time se dovesti u opasnost da ne vidite kontekst. Da biste to izbjegli, ako se nudi ta opcija, otiđite na početnu stranicu (homepage) da biste provjerili izvor informacija koje stranica sadrži. Na taj način lakše ćete doći i do podataka tko je stranicu objavio, te kome je ona namijenjena.

4. Je li stranica recenzirana?

5. Ima li stranica bibliografiju?

Provjerite postoji li na stranici bibliografija i kakva je. Oslanja li se autor na pouzdane izvore informacija?

6. Kakve tekstove autor citira?

Ako na stranici postoje podaci o citiranim izvorima, savjetujemo vam da, ukoliko je moguće, provjerite je li naveden podatak točan. Ako autor citira neki članak, dostupan u bazi podataka s cjelovitim tekstom, provjerite o kakvom se članku radi. Je li to znanstveni članak, ili je samo prikaz nekog drugog članka ili knjige? U kojemu je časopisu taj članak objavljen? Je li to znanstveni časopis kojeg priznaju stručnjaci?

7. Kakvim je stilom tekst napisan?

Stručni tekstovi pretpostavljaju stručnu terminologiju. Ako tražite stručne ili znanstvene tekstove, jedan od pokazatelja relevantnosti pronađenog dokumenta je stil kojim je napisan. Provjerite: koristi li autor stručnu terminologiju? Koliko je tekst, tj. autor pismen?
I o količini grešaka u pisanju u tekstu možete procijeniti vrijednost stranice. Što više grešaka, to više trebate sumnjati u kakvoću.

8. Kakav je reklamni materijal na stranici?

Mrežne stranice stručnog i/ili znanstvenog sadržaja u pravilu ne bi smjele sadržavati reklamne poruke. Ako postoje sponzori stranice, oni su jasno označeni kao sponzori, reklamni prostor zauzima vrlo malo ili nimalo prostora. Provjerite tko sponzorira stranicu! Možete li jasno razlikovati reklamni materijal od informativnog?

9. Kome je stranica namijenjena?

Na stranici pronađite postoji li podatak o tome kome je sadržaj stranice namijenjen.

10. Koliko detaljno, odnosno do koje razine autor obrađuje temu?

Ako je tema namijenjena različitim obrazovnim skupinama, je li jasno naznačeno kome je koji dio namijenjen? To je najjednostavnije provjeriti preko mape sadržaja određene stranice.

11. Kakva je točka gledišta autora i ima li pristranosti?

Pri vrednovanju mrežnih stranica vrlo je važno prepoznati koliko je autor objektivan. Pazite na to da vam vlastita razmišljanja ne podmetne kao provjerene informacije. Zastupa li autor određenu ideologiju?

A. Jurčević,  N.P. Gnječ, E. Zečević, M. Karlušić 4.a

Studeni, 2014. godine

Vrh

Pitanja?

Imate li pitanja ili komentara?

Prijavi zlostavljanje

RED BUTTON


Narodna knjižnica Knin

http://nkknin.hr/


Oglasna ploča

Kad zvoni?
1. sat 8:00 - 8:45
2. sat 8:50 - 9:35
3. sat 9:40 - 10:25
veliki odmor 10:25 - 10:40
4. sat 10:40 - 11:25
5. sat 11:30 - 12:15
6. sat 12:20 - 13:05
7. sat 13:10 - 13:55

Brojač posjeta
Ispis statistike od 3. 3. 2010.

Ukupno: 273231
Danas: 10





preskoči na navigaciju